Wednesday, June 22, 2011

asap rokok, dan rokok

Rokok. Macam makanan ruji para perokok kan? Pagi tadi aku main lighter sambil duduk tepi tingkap, kaki kanan atas meja. Sedang aku main-main lighter, aku teringat dulu aku tergolong dalam golongan perokok. Tapi selamat, aku bukan perokok tegar!

Seingat aku, pertama kali aku menyedut asap nikotin pada umur 16 tahun. Aku merokok hanya suka-suka. Sekali sedut, aku terbatuk-batuk. Aku habiskan sebatang rokok, terus aku berhenti.

Dulu, zaman sekolah, zaman asrama, zaman senior,warden rampas sekotak rokok. Warden rampas baju-baju hitam. Ramai ibu bapa yang complain. Warden pulangkan . Aku merupakan mangsa yang bajunya dirampas. Masa sibuk aku mencari baju yang dirampas, tiba-tiba kawan aku ternampak sekotak rokok dan menyuruh aku mengambilnya. Aku ambil. Tiada siapa yang perasan. Malam itu, oh! mungkin pagi itu, kami lepak di tandas asrama. Lighter dan rokok ada dalam poket seluar. Hari ini, lagi sekali kami merokok. Lebih dekat lagi, aku merokok!

Bodoh rasanya. Sekarang, aku dah suci daripada rokok. Aku dah besar. Dah tahu berfikir. Tapi aku belum suci dari asap rokok. Perokok berada di mana-mana. Jadi, asap rokok masih ada walaupun aku sudah tidak merokok.


No comments:

Post a Comment