Wednesday, January 5, 2011

rindu skolah (ii)

siapa yang tak rindu zaman sekolah? oh ya, kau memang pelik. dulu, aku nakal. sekolah tu macam taman permainan. seronok nak berkumpul ramai-ramai je. bila waktu prep, jadi waktu gosip-gosip. jadi waktu makan-makan. masa prep malam 1 1/2 jam dah jadi 1/2 jam je untuk belajar. prep petang pula kira masa untuk melepak-lepak selepas penat belajar waktu persekolahan tadi. HAHA. masa perhimpunan pula, suka duduk tengah-tengah. masa ni semua kelas dah bercampur-campur. yela kan. duduk pun ikut geng. masa cikgu bercakap kat depan, aktiviti paling best adalah tidur! aku memang suka tidur. teringat aku masa form 4. cikgu mengajar kat depan, aku slumber tidur kat belakang. masa tu memang tak fikir apa. ikutkan sangat ngantuk tu. maklum lah, penat duduk asrama (alasan). tapi masa form 5, aku dah kawan-kawan aku semua berazam tak nak tidur lagi dalam kelas. tidaklah tercapai dengan jayanya sebab ada lah juga kelas yang aku bantai tidur. tapi kalau nak dikira dengan dengan jari sangat lah boleh. berbanding dengan form 4, guna jari tangan dan kaki pun belum tentu boleh kira.

sekolah aku membenarkan pelajar asrama balik 2 minggu sekali sahaja. jadi, dalam sebulan tu dapatlah kitorang balik rumah dalam 2 kali. itu pun ada juga nasib yang duduk asrama sampai 3 minggu. balik asrama dari rumah mesti lah hari ahad kan. masa tu, riuh rendah. padahal tak jumpa pun lebih kurang 2 hari je kan. waktu rollcall, waktu disurau dan waktu yang paling best adalah waktu prep malam. masa tu semua kitorang luangkan dengan bersembang. nampak kan bertapa membazirnya masa? (bajet)

masa bulan puasa pun tak ketinggalan seronoknya. sahur aku dengar makan memang sedap-sedap. tapi sepanjang 2 tahun duduk asrama, memang boleh kira sangat lah berapa kali aku ke dining untuk sahur. buka puasa paling seronok! berbuka ramai-ramai dekat dining. berjemaah semua. walaupun agak sempit sikit. tapi makanan sedap. (yeke?) PPI pulak memang buat aktiviti mencari untung masa tu (hehe). diorang buka gerai ala-ala bazaar ramadhan. air, roti john, keropok lekor dan macam-macam makanan lah.

haa,, semuanya best, yang tak best nya masa dah nak dekat SPM. semua belajar macam gila. jeles betul aku. masa tu lah nak stay up sampai pagi-pagi buta. agaknya sampai pukul 2 pagi kot. (pagi buta ke tu?) haha. masing-masing buat kerja sendiri kat kelas. takda dah nak nampak siapa-siapa buat air liur basi dalam kelas. haha. bila SPM dah habis, lagi lah bertambah seronok. seronok sekejap je. lepas tu dah rasa bosan duduk rumah. kan aku cakap, sekolah tu best. aku rindu sekolah T_T

*aku bercakap macam aku ni budak yang baru habis SPM. baru beberapa minggu habis sekolah. HAHA






4 comments: